zaterdag 18 februari 2012

borduurtje

Alweer een paar dagen in de greep van een virus geweest...bah, nu ben ik er wel klaar mee en genoeg ziek geweest voor een heel jaar, vind ik. Daarom heb ik niet zoveel creatiefs gedaan, behalve wat breien aan een sjaal voor mijn dochter. Bijna af, dus binnenkort wel te zien hier.

Maar wat ik wel nog wil laten zien is een geborduurde tekst. Op Pinterest vond ik een hele ingewikkelde manier van eigen handschrift op papier kopieëren, en ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om mijn makkelijkere manier te laten zien.

Ik neem een niet al te overheersend achtergrondpapier en schrijf dun met potlood mijn tekst of tekening netjes recht met lineaal waar het borduurtje moet komen.



Dan leg ik het stuk papier op een foam-mat en meet met de lineaal gelijke afstanden af tussen de gaatjes die ik met een prikpen in het papier prik. In de lussen en bogen neem ik de afstanden iets kleiner anders krijg je rare puntige hoeken. Je wilt juist de vloeiende lijnen behouden, toch?

Dan veeg ik de potloodlijnen alvast uit met een goede gum die het papier niet openhaalt. Maak je geen zorgen, het volgen van de tekst is ook zonder de potloodlijn goed te doen.


Nu het leukste, aan de slag met naald en draad, ik neem meestal drie of soms vier draadjes DMC. Ook kies ik voor een naald met groot gat voor het draad, ik stoor mij niet aan de gaatjes in het papier die daardoor iets groter worden. Dat kun je zelf bepalen, een kleine naald geeft veel gepriegel om de draad erin te krijgen.. Ik zie hier op de foto wel een kleine naald liggen aan het zwarte garen, die is voor een ander doel, en die goede tip wil ik je meteen ook wel vertellen:

Soms heb je wel eens een kraal of iets waar je de draad niet door kan krijgen. Dan neem je een kleine naald en een klein stukje garen eraan waar je een knoop in legt (zoals op de foto). Leg door deze lus je dikkere draad en dan trek je met de dunne naald met lus zo in één keer je dikke draad door je kraal....Handig he? Maar dat was even tussendoor, verder met ons borduurwerk...


Aan de achterkant knoop ik de losse uiteinden aan elkaar vast en plak ze voor de zekerheid ook nog vast.

Hier nog een andere kleur en een ander formaat. Leuk toch, zo'n persoonlijke noot op je werk.

I've been ill once again this week, so nothing creative happened here... But I did want to show you this little piece of embroidery I made with my own handwriting. Following the photos will explain the way it works. Nothing spectacular, but easy and with a nice result.
Now, I am knitting a sharf for my little girl, almost done so next post I'll show it.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...