vrijdag 25 juli 2014

patroontje barefootsandals

Op verzoek heb ik het eenvoudige patroontje van de leuke barefootsandals uitgeschreven. Ondertussen ken ik het patroon al helemaal uit mijn hoofd, ik heb ze nu al in allerlei kleurtjes gemaakt, met en zonder kralen.



Het is eenvoudig en ook snel te maken, ik doe er stapsgewijs wat foto's bij, dan kun je het vast wel volgen.

Ik heb Catania haakkatoen gebruikt en werk met haaknaald 2,5 voor een fijn resultaat.

Maak een grote lus door 16 lossen te haken en sluit deze lus met een halve vaste in de eerste losse.
Doe dit nog twee maal en er ontstaat een soort bloem met drie basislussen.
Haak 1 losse en steek je naald in het gat van de eerste bloemlus, maak 22 vasten in deze lus. Haak in lus 2 en 3 ook 22 vasten en sluit af met een halve vast in de 1e losse.

Haak 3 halve vasten in elke van de drie vasten van de eerste bloemlus, haak 5 lossen (is een stokje en twee lossen) ,* sla 1 vaste over en haak 1 stokje en twee lossen, herhaal dit 7 maal vanaf * . Haal 1 stokje, sla 5 vasten over (in de kruising van twee bloemblaadjes) en haak een stokje en twee lossen.
Herhaal dit voor de volgende twee bloemlussen, en sluit af met een halve vaste in het gat van de eerste 5 lossen.

Laatste toer is een rand van vasten om alle drie de bloemlussen, in de eerste en laatste boog van elke bloemlus twee vasten en in alle andere booglussen drie vasten. Haak in de laatste bloemlus 22 lossen in de middelste boog voor de teenlus, dan hoef je die straks niet apart vast te knopen.






Maak twee lange kettingen van lossen voor de touwtjes die om je enkel geknoopt gaan worden en versier de uiteinden met een kraal. Maak ze vast op de twee bloemlussen tegenover de teenlus, in het midden van een bloemblad.



Naai op elk punt waar een teenlus of knoopveter op de bloem aansluit een pailletje met een glaskraaltje en in het midden een bijpassende grotere kraal. Natuurlijk kan je de kralen weglaten of een heel randje pailetten doen, leef je uit zou ik zeggen!


Maandag doe ik een give-away op deze blog, ik heb nog een paar over zodat ook degene die niet kunnen haken of er geen zin in hebben ook een paar barefootsandals kunnen dragen deze zomer! Dus kom even langs komende week en doe mee....

5 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je aardige reactie op mijn blog.
    Wat een leuk zomers idee om dit te haken en zo zijn je voeten op het strand "aangekleed".
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! en bedankt voor het patroon.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk en zomers.
    Bedankt voor het delen.

    Ik ben gelijk begonnen het eerste gedeelte lukt maar vanaf hier snap ik m niet:

    Haak 3 halve vasten in elke van de drie vasten van de eerste bloemlus, haak 5 lossen (is een stokje en twee lossen) ,* sla 1 vaste over en haak 1 stokje en twee lossen, herhaal dit 7 maal vanaf * . Haal 1 stokje, sla 5 vasten over (in de kruising van twee bloemblaadjes) en haak een stokje en twee lossen.
    Herhaal dit voor de volgende twee bloemlussen, en sluit af met een halve vaste in het gat van de eerste 5 lossen.

    Het word zo raar met 3 halve vasten in de 3 komende vasten........... Snap m niet. Hopelijk kan je mij helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vind ze helemaal leuk en heb je gelinked op mijn gratis patronen FB site
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...