woensdag 7 december 2011

quilten!

Volgende week heb ik een workshop quilten, waar ik mij samen met een collega voor ingeschreven heb. Althans, zij had een leuke workshop uitgekozen (voor gevorderden) en ik dacht dat wel 'eventjes' te gaan doen, haha!
Maar nu ik de beschrijving binnen heb gekregen met wat ik allemaal aan voorbereidingen moet doen, breekt de paniek lichtelijk los... het is echt een kunst op zich. Daarom heb ik mij wat tips laten geven door scrapvriendinnen die al langer quilten en vandaag bezocht ik met Moniek de Quilthoeve in Naaldwijk. Wat een prachtige winkel, en ongelooflijk wat een keus aan prachtige stofjes...

Ik heb een paar kleine lapjes meegenomen om eerst eens te oefenen met een gemakkelijk patroontje, gevonden in een tijdschrift. Om mee te kunnen genieten van de eerste stapjes die ik gemaakt heb in quilt-land, heb ik wat foto's gemaakt van mijn eerste poging,  Ik ben begonnen het snijden van lange stroken van alle stofjes. Daarna stik ik met de machine drie lange stroken van  twee verschillende kleurtjes aanelkaar.

Nu openstrijken en daarna overdwars (als een cake met lagen) korte reepjes eraf snijden, zo krijg je een driekleurig rijtje. Drie van deze reepjes aan elkaar vormt een nine-block....makkelijk he?

Nu wordt het echt leuk, en ik krijg er helemaal vertrouwen in dat het gaat lukken, dus een kopje koffie erbij om even alle kleurtjes te bewonderen...



Van een oud overhemd van mijn man knip ik lange stroken om tussen de blokken te verwerken, zo komen de kleurtjes nog beter uit. Eerst kleine strookjes aan onder en bovenkant van de blokken, dan lange stroken tussen de rijen, en voila...
. de eerste patchwork laag van mijn werkstuk is klaar! Het eindresultaat komt later, want ik heb al een bestemming voor dit patchworkje, maar dat verklap ik nog niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...